U prepunoj Galeriji fotografije Fotokluba Split, u ponedjeljak 5. svibnja, otvorena je retrospektivna izložba Foto-testament koja po prvi put okuplja izbor iz opusa fotografa Julija Horovica Đulja. Izložbu su u čast su svoga oca, odnosno djeda, priredili Bruno Horovic i Bruna Horovic Vuković.

Okupljene je u ime Fotokluba Split pozdravila predsjednica Ana Žanko. Istaknula je zadovoljstvo što je upravo Fotoklub Split imao čast ovaj vrijedan fotografski opus napokon predstaviti javnosti, iako gotovo 50 godina nakon autorove smrti. Osvrnula se i na zanimljivu činjenicu – Horovic je bio među prvim članovima Fotokluba još 1950. godine, odmah po njegovom osnutku. Njegov status i ugled u tadašnjoj fotografskoj zajednici potvrđuje i arhivski dokument s ispitnim pitanjima za prve polaznike tečaja fotografije gdje je Horovic bio jedan od ispitivača.

Siniša Vuković, autor teksta izložbe, u svom je govoru istaknuo kako Horoviceve fotografije dosljedno stavljaju čovjeka u središte interesa. Bilo da prikazuju radne prizore, gradske motive ili obiteljske trenutke, autor je svojim radovima bilježio svakodnevni život s pažnjom i razumijevanjem. Sve fotografije razvijane su ručno, u vlastitoj tamnoj komori što dodatno potvrđuje njegovu predanost fotografiji i zanatskoj izvrsnosti. Naglasio je da fotografije, snimljene u Splitu, Dubrovniku i Novom Sadu, prikazuju raznolike motive, pri čemu splitski radovi donose smiren ton i intimističke prizore koji odražavaju razdoblje autorova obiteljskog i profesionalnog zrenja.

Otvorenju su osobni doprinos dali Bruna Horović Vuković, unuka autora, i Bruno Horović, njegov sin, koji su zahvalili Fotoklubu Split i svima koji su sudjelovali u organizaciji izložbe. Njihovom zaslugom vrijedno obiteljsko arhivsko gradivo, koje je desetljećima brižno čuvano, po prvi je put predstavljeno široj javnosti. Osvrnuli su se na raznolikost motiva i duh gradova u kojima su fotografije nastale. Dubrovnik i Novi Sad odišu vedrinom i mladenačkom zaigranošću, dok splitski radovi odražavaju stabilnost i zrelost koje je autor pronašao u svom profesionalnom i obiteljskom životu.

Brojni su se stariji Splićani i Splićanke prisjetili markantnog lika fotografa Đulja, kojega se nekoć gotovo svakodnevno moglo susresti na Matejuški, u điru po Rivi ili na splitskim plažama. Mnogi su se prisjetili i svojih mladenačkih dana, jer su nekad zastajali i pozirali pred objektivom velikoga meštra. Izložba je probudila nostalgiju za vremenima, mladosti i vizurama grada kojih više nema. Neki od posjetitelja prepoznali su i sebe ili drage osobe na izloženim fotografijama, što je večeri dalo dodatnu emocionalnu dimenziju.

Julio Horovic Đuljo (1913. – 1979.) rođen je u Puli, u tadašnjoj Austro-Ugarskoj Monarhiji. Otac mu je bio mornarički časnik židovskog podrijetla iz Ukrajine, a majka Istrijanka. Nakon Prvoga svjetskog rata obitelj se seli u Dubrovnik gdje Julio upisuje Mornaričku školu u Kotoru, a potom pohađa Strojobravarsku školu u Dubrovniku i Trgovačku školu u Splitu. Tridesetih godina plovi brodovima Dubrovačke plovidbe, a od 1937. godine započinje profesionalnu karijeru kao snimatelj u fotostudiju „Berner“ u Dubrovniku. Kasnije seli u Novi Sad gdje radi u više fotografskih atelijera. Tijekom Drugoga svjetskog rata živi i djeluje u Splitu radeći kao fotoreporter i fotograf za različite radnje i turističke agencije. Nakon kraćeg povratka u Novi Sad, pedesetih godina se trajno nastanjuje u Splitu gdje radi kao slobodni fotograf. Horovic se osobito posvećivao lokalnim temama – ribarima, sportskim događajima, karnevalima i svakodnevici splitskih ulica, posebno na Rivi, Matejuški i plažama. Snimao je i vjenčanja, obiteljske svečanosti, školske izlete te reklamne fotografije. Radovi predstavljeni na izložbi obuhvaćaju njegov opus od ranih tridesetih do 1973. godine.

Izložba je realizirana uz financijsku podršku Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, Splitsko-dalmatinske županije, Grada Splita i Županijske lučke uprave, a dio je ”Redovnog godišnjeg programa udruge Fotoklub Split” koji se financira sredstvima Zaklade Kultura nova.

Izložba ostaje otvorena do 30. svibnja i može se pogledati u radno vrijeme Fotokluba Split.